Vyberte si krajinuVyberte si krajinu
Slovensko - Pre profesionálov

Vzdelávanie sa vo farbách

 

Kedysi boli školy nudné, bezútešné a depresívne.  V súčasnosti však už dizajnéri a architekti načúvajú ľuďom, ktorí tam pôsobia, a keď sa detí opýtajú, čo by chceli pre svoju školu, jednohlasná odpoveď je „farba“.

Výrazné zmeny v dizajne školy

Dizajn škôl prešiel toľkými evolúciami ako vzdelávacie teórie.  V minulosti existoval názor, že vyučovací proces by nič nemalo narušovať. Táto logika viedla k tomu, že školách prevládali nudné, bezútešné farby a v niektorých krajinách aj školy s príliš malými oknami, ktoré boli umiestnené tak vysoko, aby sa cez ne žiaci nemohli pozerať, aby ich nič, čo sa deje vonku, nevyrušovalo.

Tento prístup ako k výrobnej linke neskôr ustúpil v mnohých krajinách prístupu, ktorý zdôrazňoval osobný rozvoj, s pasívnym učením spôsobom „napíš a hovor“, ktorý sa nahradil aktívnejším vzťahom medzi žiakmi a učiteľmi. Toto zase spôsobilo výrazné zmeny v dizajne škôl, takže vlastne už nie je náhodný, ale integrovaný do vyučovania.

Efektívne vzdelávacie prostredie

Dnes sa kladie dôraz na vytváranie efektívneho vzdelávacieho prostredia, kde dizajn, farba a ergonómia môžu mať pozitívny vplyv na správanie a náladu a tak aj na vzdelávanie a dosiahnuté výsledky. Rovnako sa zvyšuje aj uvedomenie si skutočnosti, že rýchly rozvoj v spoločnosti a technológii sa musí aj v školách odraziť v dizajnoch, ktoré sú pružnejšie, mobilnejšie a dynamickejšie a ktoré reagujú nielen na meniace sa potreby našich detí, ale aj našich komunít. 

Nevyhnutný krok vo vývoji

Farba má dôležitú úlohu v tejto novej vízii vzdelávania, počnúc prvými skúsenosťami už v jasliach.

Pozerať sa, sa zdá také prirodzené, že je ťažké uvedomiť si, že naozaj musíme učiť naše mozgy pochopiť a rozlišovať jednotlivé farby. V skutočnosti špecialisti na vývoj detí ukázali, že aj keď bábätká môžu po narodení vidieť, nevedia odlíšiť jednotlivé farby - to je schopnosť, ktorá sa vyvíja počas ich ďalšieho rastu. Prvá farba, ktorú vidí bábätko správne, je modrá, a to keď má 2 mesiace, potom nasleduje červená, keď má 4 mesiace, ale celý proces sa končí až po dosiahnutí 12 rokov života. To je dôvod, prečo je také dôležité obklopiť dojčatá a malé deti vizuálnou stimuláciou a paletou farieb, ktorú potrebujú na rozvíjanie svojich vrodených schopností.

Farba pre každú plochu

Veľmi malé deti zreteľne uprednostňujú odvážne farby - modrú, zelenú, žltú, červenú - ale odtieň by nemal byť príliš tmavý alebo ponurý. V tomto veku ich priťahujú veľké bloky farieb, ktoré možno použiť na stimulovanie a podporu bádania. Jasné farby na podlahe, ako napríklad pieskovo-žltá, tiež pomôžu bábätku a malým deťom - ktoré trávia tak veľa svojho času na úrovni podlahy - rozlišovať predmety. Zatiaľ čo pokojnejšie, mierne tmavšie farby, ako je levanduľová, môžu pomôcť vytvoriť pokojnú náladu pre vždy dôležitý odpočinok.

U trochu starších detí môže označovanie farbou - používanie rôznych farieb pre rôzne typy plôch aktivít - pomôcť učiť sa pomocou asociácie. To, že takto rozoznajú miestnosti alebo priestory, kam musia ísť, im dodáva dôveru pri samostatnom pohybe po škole - je to obzvlášť dôležité, keď sa sami učia používať toalety. 

Farba môže tiež pomôcť deťom, keď sa pohybujú vo väčších školách a sú najmenší medzi skupinami väčších žiakov. Miestnosti, priestory a chodby v odlišných farbách a vzoroch pomáhajú deťom orientovať sa a pohybovať sa v novej budove, ktorá ich mätie, a tak zvyšovať ich pocit pohodlia a sebaistoty.

Na úrovni druhého stupňa je farba tiež dôležitá na optimalizovanie používania priestoru a ovplyvňovania, koľko žiakov a návštevníkov sa pohybuje okolo budovy.   Rozlišovacie vizuálne efekty v chodbách alebo priestoroch recepcie môžu pomôcť vytvoriť pocit prúdu, ako aj vizuálny záujem a rozrušenie.

...a pre každú náladu

Farby môžu spôsobiť, že sa cítime lepšie a optimistickejšie, a to v prípade žiakov, ktorí viac inklinujú k počúvaniu, a v prípade učiteľov, ktorí sú zanietenejší a vo všeobecnosti aj šťastnejší v práci. Môžu tiež zmeniť vnímanie veľkosti a farby, takže zatiaľ čo jedna plocha alebo miestnosť sa bude javiť ako teplá a priateľská, iná bude vyžarovať pocit chladu a studeného priestoru.

V prípade detí musíte samozrejme vždy nechať priestor pre kreativitu, takže niektoré plochy potrebujú svetlejšie farby, aby pôsobili ako pozadie hlavnej dekorácie, ktorú si vyrobili deti. 

Pokoj a koncentrácia

Pri starších deťoch, kde sa vyžaduje koncentrácia a náročná práca, sa dôraz mení tak, že dochádza k snahe vyhnúť sa v triedach zbytočnému vizuálnemu odpútavaniu. Tu môžu jasné odtiene alebo čistá biela spôsobiť únavu a očné napätie, predovšetkým tam, kde sa používajú počítačové obrazovky, zatiaľ čo jemné tóny sú pre oči ľahšie.   Palety prírodných farieb, ako sú jemné žlté a nebesky modré, alebo sivé a béžové kombinujú prínosy ľahkej údržby s aurou pokoja a bezpečnosti. Keď sa používajú ako samostatné farby v miestnostiach, cítime sa potom pohodlne a voľne bez vizuálneho rušenia, ktoré môže byť spôsobené silnými kontrastmi.

Dizajn a spolupráca

Je jasné, že farby majú dôležitú funkčnú úlohu v školách, a sú tiež rovnako dôležité aj z estetického hľadiska.  Staršie deti si uvedomujú hlavne to, ako vyzerá ich okolie, a nie je prekvapujúce, že sú hrdé na to, že patria niekam, kde to pekne vyzerá a sú nadšené, že toho súčasťou.

Vytváranie dizajnu pre budúcnosť

Dizajn a vzdelávanie nikdy nezostanú stáť na mieste. Štýly a zvyky jednej generácie budú vždy vyzerať zastaralo alebo škaredo pre tú ďalšiu. Ale jedna vec je istá - farba v našich školách sa udomácnila.

Škola, aká by sa mi páčila

Keď deti dostanú otázku, čo by v škole chceli, odpovede sú niekedy prekvapujúce.  Ukazuje sa, že deti majú sofistikovaný pohľad na svoje prostredie a chcú hrať aktívnu úlohu v jeho dizajne. Nedávno bola v novinách the Guardian uverejnená súťaž pre deti nazvaná „Škola, aká by sa mi páčila“. Aj keď odpovede sa veľmi líšili a boli vynaliezavé, konštantne sa opakovali tie isté témy:

  • Pohodlie a súkromie
  • Priestor pre spoločenskú aktivitu a odpočinok
  • Farebné, jemne štruktúrované príťažlivé interiéry.

Ďalšie prieskumy odhalili o trochu náročnejšie požiadavky:

  • Podzemný tunel pre naháňanie králikov
  • Horúci kúpeľ a džúsový bar
  • Solárne nabíjaný vodopád (RIBA).

 

A pre jedáleň:

  • Roboty a automatické servírovacie stroje
  • Bezdrôtový internet
  • Stroj na zmrzlinu s príchuťou, akú len chcete, po stlačení tlačidla (Pulse LLC, výskumné poradenstvo, Chicago).

Farby môžu vytvárať emočné prostredie:

  • Pasáže: vzory a dizajny na vytvorenie prúdu a záujmu
  • Skúmanie: pieskovo-žltá
  • Kreativita a zvedavosť: jablkovo-zelená
  • Pokoj: levanduľová
  • Pokoj a bezpečnosť: svetlá žltá a nebovo-modrá.